Puijo Tennis Team

Miten tenniksen pelaaminen ja hyppynarulla hyppiminen liittyvät toisiinsa?

Hyppynarulla hyppiminen kehittää koordinaatiota, kimmoisuutta, välineenhallintaa ja rytmitajua. Listaa voisi jatkaa käytännössä katsoen niin pitkälle, että se veisi suurimman osan tästä palstatilasta, joten tuossa on nyt oleellisimmat asiat. Näitä samoja ominaisuuksia tarvitaan myös tenniksessä. Hyviin lyöntiasentoihin pääsee vaivattomammin ja lyönti lähtee letkeämmin, kun on tarpeeksi hyppynarulla pomppimista takana.

Jos et tenniksen puolesta halua hyppiä, niin kyllä hyppynarutreeneillä pääsee hyvään kuntoonkin. On tämä allekirjoittaneesta hauskempaa tekemistä kuin salilla kyykistely. Ehkä se johtuu siitä, että itsellä ei salilla isot painot nouse. Kaiken lisäksi vain mielikuvitus on rajana hyppynaruharjoitteiden keksimisen suhteen.

Eikä siinä vielä kaikki: hyppynaru on lisäksi loistava väline alkulämmittelyyn. Sykkeen nousulta ei voi välttyä.

Kuinka hyppynarulla hypitään?

Hyppynarulla hyppimisessä oikein säädetty väline ja hyvä tekniikka helpottavat hyppimistä. Tottakai rankemman treenin saa aluksi vääränpituisella narulla ja heikolla teknisellä suorittamisella, mutta silloin on vaikea oppia uudenlaisia hyppysarjoja. Tässäkin lajissa liikkeiden taloudellisuus on avainasemassa.

Hyppynarun pituus

Hyppynarun pituus määritetään suhteessa omaan vartaloon. Astu toisella jalalla keskelle narua. Vedä kahvat samalla puolelle vartaloa kainalon lähettyville. Hyppunaru on oikean mittainen, kun narun päät (ei kahvat) ylettävät rintalihaksen keskivälin ja kainalon väliselle alueella. Alussa kannattaa hyppiä hieman pidemmällä narulla, koska tällöin suurempi osa narusta heilahtaa jalkojen ali. Lyhyemmän narun etuna puolestaan on nopeampi pyörähtimisnopeus.

Kuvassa esiintyvällä hyppynarutaitelijalla on siis hieman liian lyhyt naru meidän asteikolla.

Ote

Kahvoja ei ole tarvetta puristaa rystyset valkeana. Otteen lujuuden suhteen toimii sama ajatusmalli kuin tenniksessä: ajattele, että pidät kädessä kyyhkystä. Kerrataan se vielä tähän: jos puristat liian lujaa, kyyhkynen tukehtuu ja puolestaan liian vähän puristamalla kyyhkynen lentelee tiehensä. Otteen täytyy olla siis aika rento. Rento ote mahdollistaa ranteiden käytön hyppynarun pyörityksessä.

Peukalo on kahvan suuntaisesti. Muut sormet menevät kahvat yli. Pitämällä peukaloa näin on helpompaa tuntea hyppynarun rytmi. Rytmistä puhutaan alempana lisää.

Hyppytekniikka

Kädet ovat koukistettuina kyynärnivelten kohdalta. Kyynärpäät ovat lähellä kylkiä. Kyynärvarret osoittavat vartalosta poispäin hieman etuviistoon. Pyöritysliike suoritetaan suurimmaksi osaksi kyynärvarsilla ja ranteilla. Ranteiden käyttö tuo pyörimisliikkeisiin tarvittavan nopeuden, jota tarvitaan sitten tuplahypyissä.

Hyppiessä polvien täytyy olla hieman koukussa. Suoralla polvikulmalla vammariski kasvaa, eikä hyppiminen ole kovin jouhevan näköistä. Hyppy suoritetaan päkiöillä. Kantapäät eivät siis kosketa missään vaiheessa maata.

Ideaalisinta on, että hypätään mahdollisimman vähän narun yli. Tällöin jaksaa pomppia mahdollisimman pitkään.

Narun täytyy pyörähtää noin oman pään verran oman pään yli. Kuulostipa tämä ilmaus hölmöltä, mutta noin se menee!

Narun täytyy osua maahan hieman vartalon etupuolella. Mieluummin liian hento kuin raju osuma. Osuman täytyy olla kuitenkin sen verran napakka, että omiin korviin kantautuu tieto kontaktista. Tämä helpottaa rytmissä pysymistä.

Ja siitä päästään tärkeimpään asiaan ”tekniikkaan” liittyen: rytmi on kaiken a ja o hyppynarulla hyppiessä. Kuuntele, tunne, aisti, kuinka naru osuu maahan ja pyörii vartalon ympäri. Keskity myös hypyn alastulosta syntyvään ääneen suhteessa hyppynarun tuottamaan ääneen. Sinun täytyy olla synkassa narun kanssa. Ilman rytmiä ei voi hyppiä taloudellisesti. Se on helpommin sanottu kuin tehty, mutta kyllä sä opit sen.

Hyppytekniikasta voi ottaa mallia videosta ”Perushyppy hyppynarulla”. Perushypystä löytyy myös video sivuprofiilista kuvattuna. Osa videosta on hidastettu, jotta tekniikka näkyy selvästi. Tiedän, että suoritusteni kuvauksellisuus vähenee hidastettuna virheiden tullessa esiin, mutta oppimassahan tässä kaikki ollaan.

Kuinka harjoitella hyppynarulla hyppimistä?

Vaikka alussa hyppiminen ei onnistuisikaan, ei kannatta luovuttaa. Uudet asiat ovat alussa hankalia. Videoissa esiintyvä esimerkkitapaus ei saanut alkuun kuin parikymmentä perushyppyä hyppynarun yli. Se ei ole mikään kova saavutus tällä liikuntataustalla. Mutta oikeanlainen harjoittelu tekee mestarin. Tässä tapauksessa ei kyllä tullut mestaria, mutta ihan kelpo opettaja puolta vuotta myöhemmin.

Uudet hyppysarjat on hyvä harjoitella aluksi ilman narua. Mitä vähemmän on muuttujia, sitä helpompi on keskittyä tiettyyn asiaan. Kun hyppysarja on jokseenkin painunut lihasmuistiin, seuraavaksi voi ottaa mielikuvitushyppynarut käsiinsä ja pyörittää niitä hyppysarjojen mukana. Voi kuulostaa tyhmältä (ja myös näyttää siltä), mutta näin ainakin minä oon oppinut pomppimaan narun yli. Videoissa on yksi esimerkki, jossa harjoittelen hyppimistä ilman narua (mielikuvitushyppynaru kylläkin unohtui). Jos mäkin teen noin, kyllä säkin voit tehdä samalla tavalla. Ja eihän sillä ole väliä, miltä oma pomppiminen ulkopuolelle näyttää, kunhan liikkuminen tuottaa iloa!

Alapuolella on erilaisia harjoitteita. Niitä tulee lisää tälle sivulle, kunhan uusia taitoja opitaan. Hyppimisen iloa!

T. Miku